08 4001 55 99
info@vitalisera.se

Ilska

Avancerade kurser i självkännedom och inre ledarskap

Ilska

Ilska är, använd på rätt sätt – en positiv kraft med ett stort överlevnadsvärde. Med ilska skapar du utrymme, markerar revir och håller avstånd. När man känner ilska förbereder sig kroppen på försvar genom att de energigivande hormonerna adrenalin och noradrenalin utsöndras. Ilska är således en livsviktig känsla som kan rädda ditt liv om du utsätts för en farlig situation.

Ladda hem pdf

Skicka länk till:

Vitalisera får behandla mina uppgifter i enlighet med deras integritetspolicy. Jag har rätt att återkalla detta samtycke när som helst genom att kontakta Vitalisera via email eller telefon.

Jag vill ha nyhetsbrev. Jag kan avregistrera mig från dessa närhelst jag önskar.

En icke uttryckt känsla skapar sjukdom

Att det finns en koppling mellan ilska och högt blodtryck har du nog hört. När ilska trycks undan och sväljs ner ackumuleras den i kroppen och skapar sjukdom. Det kan jämföras med en tryckkokare. Ju längre tid du låter locket vara på desto högre blir trycket inuti. Det här är inte specifikt för just ilska. Alla känslor behöver kännas och uttryckas. Annars kommer de ge olika symtom när de negligeras. Ilska ger exempelvis inte bara högt blodtryck. Forskning visar att konstant ilska ökar risken att dö i hjärtstillestånd, att det försvagar ditt immunförsvar och kan leda till depression.

Att värdera känslor som positiva och negativa

Många blir rädda när en person är riktigt arg. Förmodligen handlar det om en rädsla för att ilskan skall bli just okontrollerad och att personen som är arg ska göra något som han eller hon senare ska ångra. Det är också en av anledningarna till att många håller tillbaka sin ilska. För vad händer när du på riktigt släpper ut allt du känner? Kan du kontrollera den kokande vreden du har inom dig?

  • 5 star review  Jag har genomgått Vitaliseras kurser (Steg 1-3) och har aldrig någonsin upplevt någon mer genuin, seriösare eller kvalitativare kurs med så tydlig personlig utveckling i förhållande till kurstid. Det är... Läs mer

    thumb Mikael Lundström
    2021-11-07

    5 star review  Fantastisk kurs med många nya insikter! En kurs där du verkligen får utmana dig själv!

    thumb Gustav Sandin
    2021-10-18
  • 5 star review  Helt fantastiskt bemötande, otroligt kunniga terapeuter. Det som svenska psykiatrin inte har lyckats åstadkomma under tio år lyckades Vitaliseras personal åstadkomma under en vecka. Hatten av och all heder till... Läs mer

    thumb Jonas Viklund
    2021-10-19

    5 star review  Har gått steg 1 och 2 där jag blivit lotsad genom en process som gjort mig mer stabil och trygg i mig själv. Alla är proffsiga, kärleksfulla och vet vad... Läs mer

    thumb Gunnar Esping
    2021-11-11
  • 5 star review  Bästa kursen jag gått på. Underbara ledare.

    thumb Mikael Salomonsson
    2021-06-20

    5 star review  Det finns tillfällen i livet som har ett tydligt före och efter. Just nu är ett sådant för mig. Vitaliseras kurser har inte förändrat mig, men bättre - plockat bort... Läs mer

    thumb Erika Kits Gölevik
    2021-10-24
  • 5 star review  Denna kurs är det finaste och det bästa jag någonsin gett mig själv. Så proffsiga ledare, supergenomtänkt upplägg och det skapas en otroligt förtroendeingivande atmosfär under kursen. Det är svårt... Läs mer

    thumb Elin Sjölund
    2021-10-19

    5 star review  Har varit här två tillfällen och båda gångerna har varit otroligt givande. Det viktigaste jag gjort i mitt vuxna liv

    thumb Max Tuleborg
    2021-10-18
  • 5 star review  Att gå dessa kurser är den bästa investeringen jag gjort. Otroligt proffsiga och välgjorda kurser som förändrar på djupet. Stort varmt och kärleksfullt tack till alla som gör det möjligt!... Läs mer

    thumb Anna Lindqvist
    2021-11-07

    5 star review  En kurs som förändrar livet helt enkelt! Fantastiska ledare och assistenter som ger en trygghet svår att beskriva. Genom deras guidning och mitt eget mod har mitt liv förändrats så... Läs mer

    thumb Jessica Joelsson
    2021-06-20
  • 5 star review  Efter att ha år i bagaget med instängda känslor som aldrig fått utlopp så är jag efter denna kurs mer i kontakt med mina känslor och mitt inre än någonsin... Läs mer

    thumb Henrik Elsberg
    2021-10-18

    5 star review  Vitalisera är omöjligt att beskriva i ord, kurserna behöver upplevas! Efter flera års egen research efter vad som saknas i den traditionella vården hittade jag äntligen fram till Vitalisera -... Läs mer

    thumb Kajsa Grindendahl
    2021-10-31
  • 5 star review  Kursen liknar ingen av de kurser jag gått tidigare och är av en helt annan dimension. Avskalat och genuint bortom alla ytliga lager. Med värme, närvaro och en stor... Läs mer

    thumb Malin Backman
    2021-11-10

    5 star review  Bästa kursen jag gått på med ett gäng superproffsig personal. Kursen & personalen har gett mig mer än vad jag fått under hela livet från andra håll. Tacksam ❤️... Läs mer

    thumb Caroline Atmer
    2021-06-20
  • 5 star review  Utan tvekan den mest givande och omvälvande kurs jag upplevt någonsin. Upplevelsen är i fokus hela tiden; utan föreläsningar, utan scheman, utan uppgifter eller ”teambuildingövningar.” Trots det får man ta... Läs mer

    thumb Kamilla Petersson
    2021-10-19

Att hantera ilska

Det finns tre huvudsakliga destruktiva sätt att handskas med sin ilska. Det första som jag beskrev ovan är när du lägger locket på. Det gör dig enormt trött i långa loppet. Det andra är när du tvärtom skäller på allt och alla och alltid släpper ut din ilska obehindrat. Det skadar både dig och din omgivning. Det tredje sättet kallas passiv aggressivitet och innebär att du håller inne med din respons och blir avvisande samtidigt som du förnekar att du är arg. Inte heller det gynnar dina relationer.

Att lära känna din ilska, bli vän med den och lära dig att uttrycka och rikta den på rätt sätt är otroligt befriande. Det gör att alla delar av dig får plats och ilskan kan få bli den positiva energin som den ursprungligen var. Den får fylla sitt syfte och det känns otroligt befriande och stärkande att då och då vara arg.

Att alltid vara arg

Är du ofta arg? Förmodligen döljer det sig då en annan känsla bakom ilskan. Sorg, skam, ensamhet, frustration, besvikelse eller förödmjukelse. Kanske är du arg för att du inte står upp för dig själv. Det kan också vara så att du bär runt på ilska från din barndom eller tidigare i livet som du inte har fått uttrycka eller ta itu med. Så länge du inte har gjort upp med den finns den där inom dig och varje gång du utsätts för en liknande situation triggas det gamla minnet, minnen som du kanske inte ens kommer ihåg. Men kroppen minns, och samma känsla uppstår om och om igen.

Lär känna dig själv

Genom att gå tillbaka till dina tidigare år och titta inåt kan du förstå varför du reagerar som du gör i olika situationer och vilka känslor som är dina sanna. När du förstår varför du reagerar som du gör blir inte känslorna lika obehagliga. Det blir lättare för dig att agera på ett konstruktivt sätt. Att vara arg är som sagt livsnödvändigt. Ilska uttryckt på rätt sätt gör dig stark och tar dig framåt, den stärker din självkänsla.

Ilska uttryckt på fel sätt gör din omgivning illa och även dig själv eftersom du blir isolerad och rädd för att såra andra. Kanske försöker du därför undvika att vara arg vilket bara leder till att ilskan pyser ut på fel ställen istället. Man kan inte härbärgera hur mycket ilska som helst. Dessutom kommer du gå runt och vara arg mest hela tiden, det blir en jävlig tillvaro.

Känslors flyktighet

Känslor brukar kallas för flyktiga. En känsla som erkänns och uttrycks fullt ut är övergående, den håller i sig max 90 sekunder innan den byts ut till en annan. En känsla som tvärtom stängs inne och sväljs ner kommer att plåga dig på olika sätt tills du gör upp med den, erkänner den och ger den plats och uttryck.

Behov

En känsla kan alltid kopplas till ett behov. Vad behöver du när du är arg? Kanske är det frånvaron av att känna dig respekterad? Då behöver du respekt. När du förstår dig själv och vad det är du egentligen känner kan du också koppla dina känslor till behov. Behov kan inte tillgodoses utan att du blir medveten om att de finns där. Så länge du inte tillgodoser dina behov kommer de signalera med hjälp av olika känslor. Det blir ett moment 22. En känsla är på så sätt alltid en bra känsla eftersom den talar om någonting för dig.

Agera istället för att reagera

När du förstår varför du reagerar som du gör kan du lättare agera konstruktivt på känslan. Skillnaden på att reagera och agera är att en reaktion är ett omedvetet spontant svar på stimuli medan en aktion är ett medvetet överlagt beslut om hur du på bästa sätt ska hantera det som kommer upp. Skillnaden i vad det får för följd är oftast att en reaktion inte är vare sig genomtänkt eller konstruktiv medan en aktion är båda delarna.

På våra kurser i självkännedom och inre ledarskap får du möjlighet att utforska hela ditt spektrum av känslor. Du får under trygga förhållanden öppna locket och släppa ut det du har stängt inom dig och förstå ditt bagage. Du får med dig verktyg att hantera och uttrycka dina känslor så att du kan vara mer sann mot dig själv och andra.